Kebolehan berkomunikasi yang efektif antara ibu
bapa/guru-guru dengan anak-anak/anak didik,
akan banyak membantu proses pendidikan
berlangsung dengan sebaiknya.
Contoh -contoh perbualan yang boleh
dikaitkan dengan eleman-elemen kepercayaan, pandangan hidup atau sistem
nilai seperti berikut:-
1. “jom kita
berdoa, Allah pasti membantu” (kepercayaan)
2. “kita
kena berusaha sebaik mungkin, kemudian baru bertawakkal (kepercayaan)
3. “kami ibu
bapa kamu, tetapi Allah Tuhan kami dan
kami. Kita semua hamba Allah”
(kepercayaan)
4. “apa tujuan
kita ke sekolah?” (pandangan hidup)
5. “Kenapa
dalam peperiksaan kita mesti yakin
dengan usaha sendiri dan tidak meniru?”
(pandangan
hidup)
6. “Mengapa
kita sambut Aidiladha dan Aidilfitri, kita
tidak sambut Krismas?” (pandangan
hidup)
7. “Duit
kita, elok kita gunakan sebaik mungkin,
kita asingkan sedikit untuk
sumbangan/sedekah ”
(sistem nilai)
8. “Jom kita
solat dahulu. Cuci pinggan yang
emak/cikgu minta tolong tu kita buat kemudian”
(sistem
nilai)
9. “Kalau
kawan suka, Allah tak suka, kita pun tidak
bahagia. Utamakan Allah suka. Emak/cikgu pun suka”
(sistem nilai)
No comments:
Post a Comment